De natuur in, wandel je fit!

11 miljoen Nederlanders trekken er regelmatig te voet op uit. Van een spontane wandeling in het bos, een uitgezette wandelroute tot een meerdaagse georganiseerde wandeltocht.

Gonny Sleurink

Wandelen en fietsen zijn in Nederland de meest populaire vorm van vrijetijdsbesteding als het gaat om activiteiten buiten huis. Uit recente cijfers van Wandelnet blijkt dat 11 miljoen Nederlanders er regelmatig te voet op uit trekken. Mensen wandelen omdat ze graag buiten zijn, om het hoofd leeg te maken maar ook om in goede conditie te blijven. Van een spontane wandeling in het bos, een uitgezette wandelroute van een paar uur tot een meerdaagse georganiseerde wandeltocht.

Een route uitzoeken
Om alle mooie plekken in het landschap te ontdekken hebben wij de routeapp ‘Wandelen in Overijssel’ ontwikkeld. Je kunt hiermee vooraf, thuis, een route uitzoeken ven uitprinten. Of je download hem op je telefoon, dat kan ook. Bijzonder aan de routes is dat ze zijn gemaakt door mensen uit de buurt. Zij kennen de mooiste plekjes in hun eigen omgeving natuurlijk goed en via de route laten ze die aan je zien. Met hulp van een enthousiaste groep vrijwilligers zijn meer dan honderd mooie en interessante routes met leuke wetenswaardigheden over de omgeving samengesteld en toegevoegd in deze app. Nieuwsgierig? De wandelapp is eenvoudig en gratis te downloaden via de AppStore of Playstore.

Bewust wandelen
Neem vooral de tijd om te wandelen. Blijf tijdens je wandeling eens een minuut op dezelfde plek stilstaan en luister met aandacht. In elk seizoen is er wel wat te horen. Hoor je niets? Geniet dan vooral van de stilte. Als je de tijd neemt, voel je je ook niet bezwaard maar juist bevrijd dat je stil mag staan om de natuur en het landschap in je op te nemen. Op deze pagina geven wij praktische tips hoe je nog bewuster kunt wandelen.

De positieve effecten van wandelen

Dat wandelen positief bijdraagt aan je fysieke gezondheid weten de meeste mensen wel. Maar wist je ook dat wandelen een grote invloed heeft op je psychische gezondheid? Elke dag minstens een half uur wandelen levert al grote gezondheidsvoordelen op. In vergelijking tot stilzitten zorgt wandelen voor de volgende voordelen:

  • Je stemming verbetert, na slechts 12 minuten wandelen is er een verbetering waarneembaar in het humeur, veerkracht, focus en zelfvertrouwen
  • Je creatieve en probleemoplossend vermogen wordt gestimuleerd, met name het probleemoplossend vermogen wordt sterk vergroot (60%)
  • Je spieren en botten worden sterker, hiermee wordt de kans op botontkalking kleiner;
  • Je bloeddruk verlaagt en de conditie van je hart en longen verbetert. Het risico op hartproblemen daalt al met 50% door één uur per week actief te zijn. Wie veel wandelt vergroot daarnaast het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.
  • Het risico op diabetes wordt kleiner, door dagelijks te wandelen verlaag je het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58%.
  • Je stofwisseling wordt gestimuleerd, en wandelen is goed tegen darmverstoppingen.
  • Het geheugen en je hersenfunctie verbeteren, wandelaars zijn opgewekter en wandelen zorgt voor extra verbindingen tussen je hersencellen;
  • De kans op overgewicht neemt sterk af, een uur stevig doorlopen (5 km per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.
  • De kans op psychische klachten vermindert en het helpt tegen stress.
  • De kwaliteit van slapen verbetert; wandelen is goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukt.

Wandeltips van de expert

Om de positieve effecten van wandelen te ervaren kun je volgens fysiotherapeut Patrick ter Brugge van ZorgSaam Hellendoorn-Nijverdal, het beste dagelijks of om de dag een rustige wandeling maken. Ben je van plan om langere afstanden te wandelen? Begin dan niet direct met 10 kilometer, maar bouw de afstand zorgvuldig op. Maak bijvoorbeeld gebruik van een functioneel wandelschema. Wil je graag een wandelschema ontvangen? Vraag hem via onderstaande link gratis aan.

Wandel-opbouwschema

Wandel comfortabel met antidruk-wol

Antidruk-wol is een natuurlijk product dat wordt gebruikt bij blaren, drukplekken en andere voet-ongemakken en is daarom erg geschikt voor wandelaars. Je kunt de antidruk-wol eenvoudig zelf aanbrengen op de plek waar een blaar dreigt te ontstaan maar ook op likdoorns en eeltplekken die pijnlijk zijn. Karin en Nanda van WandelWol hebben dit Hollandse en biologische product, bestaande uit diverse soorten schapenwol, zelf ontwikkeld. Het gehele proces, van ruwe wol tot het product antidruk-wol, vindt plaats in Nederland volgens het speciale biologische “WandelWol-receptuur”. De dames van WandelWol zijn vrienden van Landschap Overijssel en bij iedere verkoop van WandelWol, doneren zij een bedrag aan Landschap Overijssel. Deze bijzondere groene vriendschap is ontstaan tijdens de Lammetjesdag in 2017.

WandelWol

Steun Landschap Overijssel

Overijssel is een schitterende en afwisselende provincie. Van de natuur kun je altijd genieten. Zelfs als je in de stad woont is natuur dichtbij. Dat is niet vanzelfsprekend, daar werken duizenden mensen hard aan, vaak met onze hulp. Samen maken we Overijssel mooier. Help je ons mee?