Trailrun Reestdal: Heuvelenbos

Vechtdal / Reestdal

Trailrunnen
5 km

Het parcours: afwisselend door oude stuifduinen in de Haardennen, het Heuvelenbosch, bospaadjes en rondje visvijver. Gebruik van een smartwatch wordt aanbevolen. Vanwege beperkte instructie, de routelijn goed volgen. Informatie in de app is ook na of voor het trailrunnen te bekijken.

Toegankelijkheid

Voor 97 % onverharde, heuvelachtige paden en kleine bospaadjes. Soms wat drassig en/of mul zand.

Startpunt

Startpunt: Reestdal Outdoor, De Haar 5, 7707 PE Balkbrug. Parkeer de auto op het gras aan de klinkerweg of op het terrein van Camping 't Reestdal. Receptie & kantine geopend tijdens het campingseizoen.

Highlights op deze route:

• Trailrun Reestdal: Heuvelenbos

Vanaf Reestdal Outdoor linksaf naar Proefkamer het Reestdal. Verlaat het campingterrein naar rechts tot Wandelknooppunt A25. Sla linksaf en volg Schapenstreek, breed zandpad met fietspad.

• 1

Camping 't Reestdal & Outdoor

Speeltuin

Welkom bij Camping 't Reestdal, met een leuke speeltuin naast Proefkamer het Reestdal. Wil je liever het stoere werk? Maak dan kennis met de trailruns van Landschap Overijssel, zie app 'Trailrunnen in Overijssel', en 'Het Motorikpark' van Reestdal Outdoor met sportieve spelelementen voor ieder.

Camping 't Reestdal
  • Wandelkeuzepunt A25

• 2

Historie Schapenstreek

Betekenis 'Schapenstreek'

Dit brede zandpad was vroeger een belangrijk verbindingspad voor de schaapsherder. Het gaat hier om een zogenaamde schapendrift of schapenstreek. Over dit pad dreef de schaapherder zijn kudde naar de heide Westerhuizingerveld.

Oude landwegen Avereest

De schapendrift was één van de vele oude landwegen in en rond Avereest en diende voornamelijk als verbinding tussen de boerderijen en gebruiksgronden. Dit zandpad laat nog iets van toen zien. Aan weerszijden zie je nog een greppel of hoge aarden wal die de schapen op het rechte pad moest houden.

• Wandelkeuzepunt A26

• Ruiterpad - Meppelerweg

Houd links aan. Run het Ruiterpad uit tot na het klaphekje. Instructie Meppelerweg - Huizingerwijk.

• 3

Natuurbelevingspad

Aan dit pad, na de winter weer vol varens en mossen, hangen her en der verspreid nestkastjes aan de bomen. Een initiatief van NWG de Reest in samenwerking met Landschap Overijssel. Aan de rand van het bos zijn soms reeën te spotten.

Natuurwerkgroep de Reest
  • Meppelerweg - Huizingerwijk

Na 't klaphekje rechtsaf over fietspad. Na brugje rechts langs het water tot 2e afslag links. Instructie Heuveltjesbosbad.

• 4

Voormalige trambaan

Historie trambaan

Waar je nu op loopt, een hoger gelegen recht (ruiter)pad, lag vroeger een trambaan. Er ging van 1905 een tram vanuit Balkbrug richting De Wijk/Meppel. Door de opkomst van de vrachtwagens werd rond 1947 de D.S.M. en de Spoorwegmaatschappij Balkbrug-Meppel opgeheven.

• Heuveltjesbosch

Sla linksaf en loop rechtdoor (parallel aan het hekwerk) tot achteringang openluchtbad. Instructie Heuveltjesbos achteringang.

• 5

Entree Heuveltjesbosbad

Mooiste openluchtbad Nederland

Het zwembad bestaat sinds 1937. Schitterend gelegen in een bosrijke omgeving en voorzien van alle attributen om u een heerlijke zwemdag te bezorgen. Dit prachtig gerenoveerde zwembad is in 2015 verkozen tot het mooiste openluchtbad in Nederland.

• Heuveltjesbosbad-achteringang

Voor achteringang zwembad scherp rechts. Neem eerste heuvel links. Run dit slingerende pad uit. Kruis een breed pad en Run gelijk tweede heuveltje op tot de top. Daal rechts af tot kruising Ruiterpad. Instructie Trambaan - Visvijver.

• Trambaan - Visvijver

Steek Ruiterpad (ooit Trambaan) over en rechtuit smal heuvelpad op. Houd op de top links aan. Run het dalende pad uit. Kies doorgang houten voetgangerssluis naar waterplas met bankje. Instructie Rondje Visvijver.

• Rondje Visvijver

Na het dalende pad, op het strandje, scherp linksaf langs visvijver. Volg de waterlijn voor 3/4 gedeelte om de waterplas (dit heb je aan de rechterhand). Instructie Visvijver - Heuvelenbosch.

• 6

Boomsoorten & struiken

In de omgeving van het bankje en rond de visvijver kun je naast de vele boomsoorten ook verschillende struiken ontdekken. In ieder seizoen weer een andere belevenis.

• 7

Visvijver, een zandafgraving

Voor het dempen van het kanaal De Dedemsvaart, waarover nu de dubbele verkeersweg N 377 ligt, werd er uit de huidige visvijver grote hoeveelheden zand gehaald. Nu is het een verpacht viswater waar het heel mooi toeven is. Aan het pad en de waterkant is het hele jaar door veel te ontdekken...

• Visvijver - Heuvelenbosch

Run rechtuit. Je kruist een ruiterpad en schelpenpad. Loop tot een duidelijke kruising (rechts een omhoog lopend pad). Instructie Heuvelenbosch - Huizingerwijk.

• 8

Huizingerwijk & Veengaten

Historie Huizingerwijk

Kijkend naar de Huizingerwijk, nu een smalle een sloot, kun je je moeilijk voorstellen dat er druk werd gevaren door boeren op een zogeheten 'zomp' tussen het buurtschap Den Huizen en het kanaal De Dedemsvaart. Op deze zomp, een plat schip met weinig diepgang, kon de boer schapen en turf vervoeren.

Natuurwaarden veengaten

Voor de natuurwaarden van de veengaten & veenputten is goed onderhoud zeer belangrijk. Wanneer er veel zonlicht op de grond komt, kan er een mooi biotoop ontstaan voor planten en dieren. Misschien voelt de (heide-/groene)kikker zich hier dan ook wel thuis. NWG de Reest zet zich hiervoor in.

Natuurwerkgroep de Reest
  • Heuvelenbosch- Huizingerwijk

Ga linksaf. Dit pad eindigt in een afdaling voor een sloot, Huizingerwijk. Run naar rechts tot het brugje. Sla bij A21 linksaf. Run na houten brugje over het heuveltje tot zijpad. Instructie Veentjes.

• Wandelkeuzepunt A21

• Veentjes - Haardennen

Run rechtsaf tot de eerste afslag. Sla linksaf. Na het heideveld een T-splitsing. Instructie Haardennen.

• Haardennen

Volg de bosrand naar links tot A 22. Houd op de splitsing rechts aan langs de bosrand. Blijf het wandelnetwerk volgen tot Reestdal Outdoor. Eindpunt van de Trailrun: Heuvelenbos. We horen natuurlijk graag of je hebt genoten.

• 9

Heuvelenbosch & Haardennen

Historie Heuvelenbosch

Je hebt al een tijdje gelopen door het Heuveltjesbos, maar op oude kaarten stond de naam Heuveltjesbosch. Waarom dit natuurgebied deze naam heeft gekregen laat zich gemakkelijk raden toch? Maar de zogeheten 'Veentjes' zie je in het Heuveltjesbos sporadisch. Dat vraagt enige uitleg...

Veentjes in de Haardennen

In beide bossen waren er kleine veengebiedjes, met een vrij dikke veenlaag, bekend onder de naam Voorveentjes en Achterveentjes. Die veenlaag was soms met wel meer dan een meter zand overstoven en daardoor werd het eronder liggende veen samengeperst. Dit leverde turf op van goede kwaliteit.

• 10

Historie Haardennen

Waarom de naam 'Haardennen'

Waarom dit natuurgebied de naam 'Haardennen' kreeg laat zich gemakkelijk raden. 'Haar' betekent 'hoogte' en met de dennenbomen er op ontstond de naam 'Haar'dennen.

Stuifduinen 'Haardennen'

Doordat de heidevelden werden overbegraasd en er teveel werd afgeplagd ontstond hier een voedselarm milieu waar zand aan de oppervlakte kwam. Door de wind verplaatste het zand en vormde zo stuifduinen. Maar 'Haardennen' is ook een uniek stukje bos met (natte)heide, vennetjes en zandruggen.

• Wandelkeuzepunt A22

• 11

Vipera verbindt

Dennen op hoogte

Je loopt hier natuurgebied De Haardennen in. Het woordje 'haar' betekent hoogte en zoals je ziet staan op de armere zandgronden die iets hoger liggen inderdaad dennen. In de Haardennen heeft de afgelopen jaren het project 'Vipera verbindt' plaatsgevonden.

Bedreigde soorten krijgen kansen

Tijdens het project zijn heide en hoogveentjes weer met elkaar verbonden door bos te kappen. Zo is het leefgebied van bedreigde diersoorten uitgebreid. bijzondere soorten als adder (vipera), levendbarende hagedis, kamsalamander, heideblauwtje en klokjesgentiaan profiteren hiervan.

• Wandelkeuzepunt A23

• Wandelkeuzepunt A25

• Survivalbaan

• Proefkamer het Reestdal

Een sfeervolle pleisterplaats direct aan de rode route van landschap Overijssel. Daniel Poolman heeft de ambitie om het Reestdal culinair op de kaart te zetten. De kennis van Daniel, op het gebied van gezonde en natuurlijke voeding, sluit perfect aan bij de activiteiten van Reestdal Outdoor.

Proefkamer het Reestdal
Colofon: Groep Trailrun Reestdal: Tineke Poortman in samenwerking met Landschap Overijssel en Patrick Bloemberg van Reestdal Outdoor.