Groene energie

Zonnepaneel Josette Veltman
Zonnepaneel  Foto Josette Veltman

De ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie gaan snel. Er komen steeds meer initiatieven voor de ontwikkeling van mogelijkheden om wind- en zonne-energie te gebruiken. Dit heeft een enorme impact op het landschap.

N 52° 29.556' E 006° 12.077'

We staan aan de vooravond van een ongekende transitie in het landschap, terwijl het landschap al onder druk staat. De energieopgave om van fossiele brandstoffen over te gaan naar duurzame energiebronnen is voor de wereld, voor Nederland, maar ook voor Overijssel enorm.

Wind- en zonne-energie zijn een essentieel onderdeel van de energietransitie. Kijkend naar de opgave voor Overijssel wordt op dit moment ongeveer 10% van de energiebehoefte op duurzame wijze opgewekt. De energiedoelstelling van de provincie Overijssel is om in 2023 20% van de totale energievraag op duurzame wijze op te wekken waarbij we ook de opgave hebben om 6% minder energie te gebruiken dan in 1990.

Wij onderschrijven de noodzaak van de energietransitie en zien grote urgentie in het doordacht vormgeven van de energietransitie in Overijssel. Samen met de biodiversiteitscrisis, is klimaatverandering, die versneld plaats vindt door ons grote verbruik van fossiele brandstoffen, de grootste bedreiging voor het landschap.

Richtlijnen zonneparken en windmolens

De energietransitie heeft grote impact op landschap en natuur. Dat vraagt om weloverwogen besluiten. Landschap Overijssel, Natuur en Milieu Overijssel (NMO) en Overijssels Particulier Grondbezit (OPG) zien bedreigingen, maar ook kansen. Deze lichten we toe in de Wegwijzer “Energie in het Overijsselse landschap”.

Deze wegwijzer biedt houvast en inspiratie voor de juiste locatiekeuze, landschapsontwerp en participatie bij projecten voor opwekking van windenergie en zonne-energie. Hij is bedoeld voor overheden, ontwikkelaars en inwoners.

Download hier de wegwijzer

Belangenbehartiging en visievorming

Gemeenten hebben een leidende rol in het begeleiden van de energietransitie. We zien dat de belangen van het landschap enerzijds en de snelheid van de energietransitie anderzijds spanning oplevert binnen gemeentebesturen, tussen inwoners en belangengroepen. Landschap Overijssel kan een rol vervullen in de advisering van provincie en gemeenten hoe ruimtelijk met het energievraagstuk om te gaan, zodat duurzame energie juist de economische motor achter landschapsherstel en -ontwikkeling kan worden.

In de belangenbehartiging hebben wij een pro-actieve houding om gaandeweg de energietransitie het Overijsselse landschap te beschermen en te ontwikkelen. Concreet zetten we in de belangenbehartiging in op twee thema’s:

• Bijdragen aan de ontwikkeling van de RES’en waarbij onze inzet is om de randvoorwaarden zoals hierboven beschreven te implementeren in de RES’en en provinciaal en gemeentelijk beleid. Goede voorbeelden adopteren en laten zien.
  • Regiefunctie van de provincie stimuleren en stimuleren dat gemeenten een actieve en risicodragende rol vervullen in de energietransitie. Het is een maatschappelijke opgave terwijl in de huidige situatie de winst te vaak wegvloeit naar niet lokale aandeelhouders. De winst moet in het gebied blijven en hierin kan de overheid een cruciale rol vervullen.
Sintjansklooster Gonny Sleurink
Zonnepanelen Sintjansklooster  Foto Gonny Sleurink
Steun Het Overijssels Natuurfonds!

Maak Overijssel groener en gezonder. Al vanaf €7,50 bescherm jij één vierkante meter natuur.

Help mee!